HALVMARATHON OCH GÖTEBORGSVARV

I vår har jag bokat in både träningsupplevelser och utmaningar. Bland annat en veckas träningsresa till Turkiet och mitt första halvmarathon- Göteborgsvarvet den 21 maj. Tyvärr är det lite som det ofta blir med riktigt roliga planer: de händer samtidigt. Jag landar på svensk mark på fredagen och ska stå på startlinjen i Göteborg på lördagen. Ganska långt ifrån optimal uppladdning till sin första halvmara men alldeles för roligt för att avböja. Jag får helt enkelt försöka stå ut med morgonyoga i soluppgången, lättare löppass och lite mera poolhäng de sista dagarna i Turkiet. Och ta vilodag när vi reser hem. Det känns ganska fint ändå!

Men, om vi bortser från sista veckans uppladdning, så är det ju trots allt tre och en halv månads förberedelser som ligger framför mig. Tre och en halv månads förberedelser inför att springa min längsta loppdistans hittills. 21 kilometer har jag sprungit som träningsrunda förut men den gången bara för att se om jag kunde. Det var en sån där dag när benen liksom sprang av sig själv och pannbenet höll ni vet. En sån där fin dag när löpning är det bästa som finns. Tänk om det INTE är en sån dag den 21 maj. Huh.

Men utmaningar är ändå det bästa som finns och vad är mer utvecklande än att slänga sig ut i något man inte vet om man behärskar? Ingenting.
Så med skräckblandad förtjusning ser jag fram emot en vår av löpning och en rejäl pannbensutmaning i slutet på maj. Planen är att köra ett disanspass och ett intevallpass i veckan fram tills dess enligt ett träningsschema utformat för att springa Göteborgsvarvet på 1 h 50 min. Programmet innebär egentligen 3-4 pass per vecka men jag varken vill eller har möjlighet att prioritera löpningen så högt. Det är ju så mycket annat som är roligt så min plan är att fokusera på att bygga upp löpvana och samla på mig ett antal långpass för att skona kroppen lite grann. 21 kilometer på asfalt är långt. Konditionen hoppas jag kunna bygga upp med hjälp av de andra konditionsfokuserade passen i veckan.
Den här veckan hoppade jag in på vecka 6 i träningsschemat och har haft oförskämt lätt att följa med så förhoppningsvis går gruppasskonditionen att leva på.

Målet? Det återstår att se. Men just nu ligger någon form utav ”under-två-timmar”-mantra och snurrar i bakhuvudet…

12648152_10207709483991530_2083801698_n

Innan start på Lidingö Tjejlopp för ett par år sedan. Att springa lopp är ju svårtoppat alltså.

Kommentera